Městský úřad Starý Plzenec
Smetanova 932
332 02 Starý Plzenec
IČ: 00257257
Dobrý den, jsem chatbot a jsem tu pro vás! Klikněte na ikonu a napište mi dotaz.
Je to především závazek města komunikovat uvnitř i navenek (s občany, návštěvníky…) uspořádanými, strukturovanými, a tedy srozumitelnými informacemi v jednotném vizuálním kabátu. Je to velká změna pro město a z pozvednuté kultury komunikace budou těžit všichni, ale především občané.
Člověk smyslově spoléhá z cca 80 % na zrak. Kultivace vzhledu je ruku v ruce s přehledností a srozumitelností komunikace velkým krokem kupředu, k lidem. Šaty dělají člověka, vizuální styl dělá komunikaci.
Cedule, plakáty, ocenění, diplomy, dárkové předměty, příspěvky na web či sociální sítě a mnohé další se doteď vytvářely nekoncepčně, vždy od základu nanovo a každý jinak. S manuálem vizuálního stylu jsou kvalitní základy pro tvorbu většiny výstupů připraveny, takže se ušetří spousta času, energie a peněz k jejich vytvoření, navíc budou mít všechny kvalitní ujednocený vzhled.
O záměru vytvořit novou vizuální identitu města informovalo vedení několikrát, například na zastupitelstvu města 8. dubna 2024, kde byl hlasováním přijat rozpočet celého záměru. Také na setkání akční skupiny pro památky v únoru 2024 se o novém vizuálním stylu hovořilo. Na FB města byli občané informováni 21. března a následně v Radyňských listech v dubnovém čísle 2024. Zásadním bodem v přípravě bylo vytvoření ideové části zadání za pomoci odpovědí občanů z dotazníku, který byl k dipozici na webu města od 15. března do 1. července 2024. Z odpovědí vznikla spousta podnětných a cenných myšlenek, které byly součástí zadání. Na zastupitelstvu města bylo opět projednáváno 16. září 2024, kdy zastupitelé vzali na vědomí informace k probíhající soutěži. 16. ledna 2025 schválilo zastupitelstvo města v rozpočtu částku odsouhlasenou v dubnu 2024.
Do přípravy zadání se občané se zapojili od 15. března do 1. července 2024 prostřednictvím již zmíněného dotazníku, který byl určen všem občanům Starého Plzence a Sedlce. Na dotazník se odkazovalo na FB města 21. března 2024 a byl uveřejněn také v dubnovém čísle Radyňských listů. Získali jsme mnoho cenných komentářů, nápadů a podnětů, které byly pro zadání velmi důležité. Výsledkem zapojení občanů byla ideová část zadání. Tím byla možnost laické veřejnosti podílet se na novém vizuálním stylu ukončena. Zbytek jsme svěřili odborníkům.
Soutěž na vizuální styl města byla dvoukolová. V prvním kole město oslovilo 27 grafiků a studií, které jsme vybrali na základě jejich známých prací. Opozice byla oslovena, aby navrhla své kandidáty, ale tuto možnost odmítla. Z 11 zaslaných portfolií šestičlenná komise (4 členové komise pro propagaci a komunikaci, pan starosta a radní Petr Vrobel) vybrala 5 soutěžících na základě bodování. Vítězný návrh vybrala odborná porota. Podklady k jednotlivým fázím soutěže budou v nejbližší době zveřejněny.
Vítěze vybrala odborná porota – 3 odborníci, pedagogové ze ZČU a dva zástupci města. Na výherci soutěže se porota shodla jednomyslně. Veřejné hlasování/diskusi o výběru loga jsme po vzoru většiny měst neuskutečnili, protože diskuse v tomto formátu je vždy nevyrovnaná, nevyvážená a nelze ji smysluplně moderovat.
Černá a především červená barva je pro Plzenec tradiční a typická, znak města je červeno-černo-bílý. Červená je barva královská (červený plášť s hermelínem), zároveň je to barva krve – tedy životanosné tekutiny a barva srdce. Červená je barva výrazná, zvyšujicí pozornost, je to barva, která nezapadne a s ní nezapadne ani nový vizuální styl. Zelená a béžová budou v některých momentech doplňovat nebo osvěžovat náš nový styl. Mimochodem, vzpomenete si, jak vypadaly reklamní předměty a propagace našeho města před touto změnou?
Logo nenahrazuje znak. Logo je pro běžné použití v propagaci, na kulturních akcích, internetu, v turismu a podobně. Heraldický znak je reprezentantem důstojnosti a vážnosti města jako instituce. A tak bude i používán – u slavnostních akcí, významných dokumentů, při oficialitách. Není snad znevažování znaku, když se používá na každém plákatu a reklamním předmětu "jako samolepka”?
Mohlo by Vás zajímat